Zarządzanie na śniadanie – BLOG

    Potrzebujecie i szukacie pracowników? Ale czy na pewno ich potrzebujecie?

    Sprawdziliście, czy aby nie macie jeszcze rezerw w organizacji? I czy wiecie na pewno, że szukacie ludzi o właściwych kompetencjach?

    Podzielę się z Wami swoimi przemyśleniami na temat. Co raz więcej firm, managerów narzeka, że nie może znaleźć ludzi. Zaczyna brakować rąk do pracy. Firmy z tego powodu nie mogą się rozwijać, cierpią klienci przez opóźnienia w kontraktach i widać już presję na koszty pracy.

    Więcej...

    Zarządzanie prze wiedzę – droga do fabryki jutra

    Nie może tam Was zabraknąć....

    Zarządzanie prze wiedzę – droga do fabryki jutra.

    Pod takim hasłem odbędzie się 21.11.2017 w Warszawie konferencja organizowana prze wydawcę czasopisma Production Manager. Ponownie praktycy zarządzania produkcją będą mogli wymienić się wiedzą i doświadczeniem.

    Więcej...

    Mądry Polak po szkodzie? Kilka słodko-gorzkich refleksji po ostatniej konferencji.

    „Kiedy zarządzanie to kwestia przetrwania”. Pod takim hasłem odbyła się w ubiegłym tygodniu konferencja z cyklu Production Manager Meetings. Ponad 300 managerów produkcji spotkało się aby dowiedzieć się o trendach w zarządzaniu produkcją, nowoczesnych narzędziach, robotach, systemach zarządzania i stosowanych podejściach. Świetny czas i świetni dyskutanci. Kilkadziesiąt indywidualnych rozmów na bardzo wysokim poziomie merytorycznym. Rozmówcy dzieli się swoimi problemami i wyzwaniami, opowiadali o swoich sposobach na rozwiązanie prezentowanych problemów. Osobiście konferencję uważam za bardzo udaną. Wiele ciekawych kontaktów i znajomości. Warto takie konferencje robić i warto na nich bywać. I na tym mógłbym zakończyć podsumowanie tego bardzo udanego wydarzenia. Tylko gdzieś w środku pozostał pewien niedosyt. Pewna igła, która boleśnie dawała o sobie znać i trudno jej się było przebić do świadomości. Może to hasło przewodnie konferencji nie dawało mi spokoju.

    Dlatego postanowiłem się z Wami podzielić kilkoma gorzkimi refleksjami.

    Więcej...

    Gdy zarządzanie to kwestia przetrwania

    „Gdy zarządzanie to kwestia przetrwania”. Jakże mi bliskie stwierdzenie. Od lat pracując z wieloma firmami widzę jak wielki wpływ na wyniki ma jakość zarządzania. Pod takim hasłem właśnie już w najbliższy wtorek  26.09.2017 odbędzie się kolejna konferencja z cyklu Production Manager Meetings w Katowicach. Hotel Novotel Centrum Al. Roździeńskiego 16. Start godzina 08:30. Już ponad 300 osób potwierdziło swoją obecność. Bądź tego dnia z nami.

    Tematyka:

    Przemysł 4.0 – nowy paradygmat zarządzania produkcją

    Optymalizacja i inteligencja w procesach nowoczesnej produkcji

    Budowa samodoskonalącej się organizacji

    Mobilność biznesu firmy produkcyjnej

    Nie zabraknie również opowieści o elektrycznych samochodach, robotach, automatach i Internecie Rzeczy

    http://www.konferencje.production-manager.pl/

    Więcej...

    Co wyróżnia managera, kierownika od zwykłego pracownika?

    Niedawna dyskusja z jednym z moich partnerów biznesowych skłoniła mnie do zastanowienia się nad tym pytaniem.

    Czy kierownik jest kierownikiem wtedy, kiedy ma to napisane na wizytówce? Czy wtedy, kiedy ma to napisane w angażu? Czy wtedy kiedy sam się czuje managerem, choć nie jest to oficjalnie zatwierdzone (bo i tak bywa)? Kiedy o kimś można powiedzieć że jest managerem? Co czyni kogoś managerem? I co to w ogóle za pytanie? W dzisiejszym świecie kiedy stanowiska w firmach nazywane są w najróżniejszy sposób, a rzeczywista aktywność pracownika jest odrębna od tego co ma napisane „w papierach” trudno wprost odróżnić managera od „zwykłego” specjalisty. Wg mnie to nie jest zwykła semantyka czy pusty spór ideologiczny. Ale czy to ma w ogóle jakieś znaczenie?

    Więcej...

    Kolejne referencje

    Z dużą satysfakcją chciałbym pochwalić się zakończonym projektem w firmie Słodkie Upominki oraz otrzymanym listem referencyjnym. Cieszę się, że kolejny Klient docenił nasze zaangażowanie i profesjonalizm. Przez niemal rok wykonaliśmy wspólnie z zespołem Słodkich Upominków ogromną pracę. Wdrożenie nowej struktury organizacyjnej, określenie odpowiedzialności w realizowanych procesach, wdrożenie systemu zarządzania projektami oraz szkolenia dla Kadry managerskiej to tylko niektóre z elementów projektu, które przyczyniły się do poprawy sprawności organizacyjnej.

    Dziękuję Dyrektorowi Projektu i całemu zespołowi Słodkich Upominków za współpracę i życzę dalszych sukcesów.

    Więcej...

    Przemysł 4.0 nowy paradygmat zarządzania produkcją. Zaproszenie

    Zaproszenie. 26 września 2017 Hotel Novotel Centrum Katowice. Zapiszcie ten termin.

    Serdecznie zapraszam na konferencję z cyklu Production Manager Meetings.

    Razem z Grzegorzem Skowronkiem opowiemy podczas konferencji o Przemyśle 4.0. - nowym paradygmacie zarządzania produkcją. Możliwościach szybkiej, efektywnej, masowej produkcji zindywidualizowanych, jednostkowych produktów. Tak, w fabryce 4.0 to jest możliwe.

    Kiedy „zwykła” fabryka staje się inteligentna?

    Jak być 4.0 w realiach polskiej fabryki?

    Więcej...

    MOBILNE STEROWANIE FABRYKĄ - Menedżer w erze IoT

    Pod takim tytułem ukazał się w najnowszym numerze Production Manager'a  artykuł, który napisałem wspólnie z Grzegorzem Skowronkiem

    Największe korzyści z wykorzystania systemów mobilnych (dzięki szybkiemu przepływowi informacji, skróceniu procesów oraz eliminacji błędów) mają menedżerowie produkcji, planiści oraz służby utrzymania ruchu.
    Rozwiązania mobilne sprawiają, że sami możemy wybrać rodzaj dostępnych danych oraz sposób zdalnego sterowania produkcją.

    Słowo mobilność w dzisiejszych czasach odmieniane jest przez wszystkie przypadki. Powszechny dostęp do Internetu oraz rozwój urządzeń mobilnych zmieniły zasady komunikacji społecznej, spowodowały powstanie nowych gałęzi przemysłu i modeli biznesowych. Coraz trudniej wyobrazić sobie pracę bez jakiegoś urządzenia z dostępem do Internetu. Bycie on-line jest oczywiste.

    Więcej...

    Miejsce systemów ERP w przemyśle 4.0.

    Czy możecie sobie wyobrazić pracę bez komputera? Zapewne nie. Pomijając stanowiska robotnicze/liniowe (i to coraz rzadziej) wszyscy pracujemy używając komputerów - terminali. Zastanawialiście się, dlaczego? Co takiego dają nam komputery, że praca bez nich po prostu nie może być wykonana? Co jest w tych maszynach, że są już niezbędne? Oczywiście chodzi o  ich zawartość (lub dostęp) - oprogramowanie, które umożliwia nam realizację naszych  obowiązków. To środowisko - ekosystem, w którym wykonujemy swoja pracę.

    Zapraszam do lektury mojego artykułu:

    Miejsce systemów ERP w przemyśle 4.0. Jak zmienia się funkcja IT. Który ukazał się w najnowszym wydaniu czasopisma Production Manager.

    Więcej...

    Czy dzisiaj komputer może sterować fabryką bez udziału człowieka?

    IPOsystem - Autonomiczny System Decyzyjny sterujący fabryką produkcyjną. Część 1

    Postanowiliśmy razem z Grzegorzem Skowronkiem z UiBS, w kilku odcinkach, przybliżyć Wam funkcjonowanie IPOsystemu – Autonomicznego Systemu Decyzyjnego, który steruje fabryką produkcyjną. Dziś pierwsza część. Czym jest Autonomiczny System Decyzyjny i jakie są korzyści z jego stosowania.

    Autonomiczny System Decyzyjny (ang. Autonomous Decision System, ADS) – zaawansowany system informatyczny, wykorzystujący technologie sztucznej inteligencji, zbierający i analizujący historyczne oraz bieżące informacje, dokonujący symulacji przyszłości i na tej podstawie samodzielnie i autonomicznie (bez udziału człowieka) podejmujący decyzje wykonawcze (operacyjne). Tyle definicja.

    Z czym jednak nam się kojarzą autonomiczne systemy decyzyjne? Prasa na całym świecie rozpisuje się o autonomicznych systemach kierujących samochodami, które bez udziału człowieka prowadzą autonomiczny samochód w taki sposób, aby bezpiecznie dotrzeć do celu. Ale nie tylko. Autonomiczne systemy decyzyjne istnieją już w wielu innych obszarach biznesu – logistyce, obsłudze klienta, ocenach zdolności kredytowych, czy też operacjach giełdowych.  W przypadku fabryk taki system steruje samodzielnie, bez udziału człowieka, całą produkcją. Takim systemem jest właśnie IPOsystem.  Już kilkanaście fabryk w Polsce jest przez niego sterowanych. W kilkunastu następnych IPosystem jest właśnie wdrażany. Dlaczego przedsiębiorcy zdecydowali się na to rozwiązanie i jakie przynosi on korzyści? Postaramy się to w kilku zdaniach wyjaśnić.

    Więcej...

    Przemysł 4.0 to nowy paradygmat zarządzania produkcją

    Przemysł 4.0 to nowy paradygmat konstruowania urządzeń oraz planowania i realizacji procesów produkcyjnych  z wykorzystaniem nowoczesnych metod informatycznych i komunikacyjnych.  Aby To zadziałało w cyfrowej fabryce,  potrzebne są zupełnie nowe pomysły i koncepcje , oraz nowe narzędzia programistyczne.

    Zachęcam do lektury artykułu Lee Van Every'ego "Factory simulation is a numbers game.Industry 4.0 can benefit from a new set of 3D tools."

    http://www.controldesign.com/vendornews/2017/factory-simulation-is-a-numbers-game/

    Więcej...

    Gdzie te Fabryki 4.0

    W najnowszym wydaniu Control Engineering ,pod takim tytułem, ukazał się raport poświęcony 4 rewolucji przemysłowej. Miałem przyjemność uczestniczyć w jego powstaniu. Zapraszam do lektury.

    Tutaj link do ostatniego numeru Control Engineering:

    http://www.prenumerator.trademedia.us/media/ewydanie/flipbook/40f72a113793cacaabfc7c6513bac785/index.html#p=1

    Poniżej przestawiam kilka moich przemyśleń na temat Przemysłu 4.0, które powstały podczas pracy nad tym raportem

    Przemysł 4.0 jest określany mianem czwartej rewolucji przemysłowej. Czy faktycznie można mówić o
    nowej rewolucji przemysłowej?

    Więcej...

    Mapowanie strumienia wartości w procesach

    Potocznie przyjęło się szukać przewag konkurencyjnych w technologii, niskich kosztach płac czy zbudowanej marce, dostępie do kapitału czasem lokalizacji. Mówi się, że przewagę konkurencyjną osiągają pionierzy na danym rynku lub wcześni naśladowcy. Zapewne tak jest. Można znaleźć liczne przykłady na potwierdzenie istotności każdego z tych elementów. Ale chyba to nie cała odpowiedź? Dlaczego bowiem z dwóch firm pracujących na tym samym rynku i w tej samej technologii przy tych samych kosztach pracy, jedna osiąga lepsze przychody i rentowność, druga ma dużo gorsze  wyniki?

    Więcej...

    Zarządzanie zmianą w środowisku produkcyjnym

    Niedawna moja dyskusja z jednym z Klientów zainspirowała mnie do przemyśleń na temat przeprowadzania zmian, zwłaszcza w obszarach produkcyjnych. Dlaczego w ogóle coś chcemy zmieniać? Dlaczego zmiany są potrzebne, a nawet konieczne? Odpowiedź wydaje się prosta i oczywista. Tylko firmy, które nadążają za zmieniającym się otoczeniem, najszybciej reagują na to, co dzieje się na rynku są w stanie osiągnąć sukces wyprzedzić konkurencję. Odpowiednie byłoby tu motto Legii Cudzoziemskiej „kto nie maszeruje ten ginie”. Skąd zatem taki opór przed zmianami zwłaszcza w środowiskach produkcyjnych skoro mogą one wyjść nam na lepsze?

    Poniższy tekst ukazał się jako artykuł w grudniowym wydaniu Outsourcing Magazine.

    Więcej...

    Fabryka bez ludzi – czy to możliwe?

    Poniżej przedstawiam artykuł, który napisałem razem z Krzysztofem Fieglerem z UiBS. Niniejszy artykuł ukazał się w październikowym wydaniu miesięcznika AUTOMATYKA.

    Fabryka bez ludzi – czy to możliwe?

    Wyobraźcie sobie fabrykę, w której nie ma ludzi. Zamiast nich pracują w pełni zautomatyzowane linie i maszyny, roboty i drukarki 3D, nawet transport i magazyny są w pełni zautomatyzowane. Czy taka wizja to melodia odległej przyszłości czy bliska rzeczywistość?  Zastanówmy się, dlaczego do tej pory takie fabryki nie powstały i nie są powszechne. Przecież dostępne są już wszystkie niezbędne elementy. Jednak aby taka wizja mogła się ziścić konieczny jest inteligentny system, który bez udziału człowieka byłby w stanie taką fabryką samodzielnie zarządzać - podejmować optymalne decyzje o momencie i kolejności realizacji prac w każdym miejscu takiej fabryki.

    Więcej...

    Po drugie stronie lustra - ukryte koszty Just in Time

    Chciałbym podzielić się z Wami moimi przemyśleniami na temat Just in Time i praktyki stosowania tej metody. Poniższy tekst ukazał się we wrześniowym numerze Production Manager'a

    Po drugie stronie lustra - ukryte koszty Just in Time

    Utarło się przekonanie, wynikające z sukcesów firm, zwłaszcza motoryzacyjnych, że Just In Time to najbardziej efektywna metoda optymalizowania kosztów produkcji. Z punktu widzenia założeń nie można jej odmówić logiki. Bo cóż lepszego można wymyślić, kiedy produkuje się zawsze tylko to, co konieczne, tylko w tym czasie, kiedy jest to konieczne i w takiej ilości jaka jest potrzebna?

    Czy to dziś w dobie wyzwań Przemysłu 4.0 to rzeczywiście efektywna metoda optymalizowania kosztów produkcji? I czy dla wszystkich?

    Więcej...

    Maszyna stwarza mniejsze niebezpieczeństwo niż człowiek

    Zapraszam dziś do lektury publikacji "Bezpieczeństwo w przemyśle”. Wydanie prasowe znajdziecie w dzisiejszej edycji dziennika "Rzeczpospolita", a wszystkie treści w rozszerzonej wersji online na stronie: www.poradnikbiznesu.info

    Poniżej publikuję wywiad jakiego udzieliłem tej publikacji

    Maszyna stwarza mniejsze niebezpieczeństwo niż człowiek

    *- Opinie ekspertów są podzielone w kwestii oceny skali obecnej rewolucji
    przemysłowej. Pana zdaniem, tzw. Przemysł 4.0, osiągnie skalę poprzednich
    rewolucji, będzie powszechny i nieunikniony?*

    Wzrastające w przemyśle wykorzystanie nowoczesnych narzędzi informatycznych, Internetu Rzeczy, automatyzacji, robotyzacji jest widoczne od lat.  Manuel Castells, pracujący w stanach zjednoczonych hiszpański socjolog, już kilkanaście lat temu pisał o wyłaniającym się nowym paradygmacie zarządzania - przedsiębiorstwie sieci.  Ten proces narasta. Jego skala i zasięg na świecie stał się tak duży, że trzeba było to zjawisko jakoś nazwać stąd Industry 4.0, Smart Factory, Internet of Things itd. Przemysł 4.0, to postępująca integracja ludzi i maszyn.

    Więcej...

    Czy idea Przemysłu 4.0 i inteligentnej fabryki jest przeznaczona tylko dla dużych firm?

    Panuje przekonanie w biznesie, że Przemysł 4.0 to idea przyszłości dotycząca tyko dużych przedsiębiorstw przemysłowych.

    Zastanówmy się czy jest ono prawdziwe?

    Więcej...

    Czy planista stanie się zawodem wymierającym? A stanowisko planisty zbędne?

    Podczas mojego sobotniego wykładu, a raczej warsztatu na temat zarządzania produkcją podczas dyskusji jeden z młodych uczestników zadał następujące pytanie:

    „Chcę się rozwijać, chciałbym zostać w firmie planistą i dlatego rozważam podjęcie studiów podyplomowych, w których zakresie znajdzie się planowanie produkcji, czy to dobry kierunek?

    Odpowiedziałem, że nie mam dla niego dobrych wieści, bo stanowisko planisty w niedługim czasie stanie się nieistniejącym zawodem.

    Więcej...

    Czy wiecie, że sformalizowana kontrola jakości ma ponad 2000 lat?

    Ja nie wiedziałem.

    Informacja nie jest nowa. Jednak mimo mojego zainteresowania historią zwłaszcza w zakresie organizacji i zarządzania dotarła do mnie niedawno. W 2005 roku nurkowie odkryli u wybrzeży Sycylii taran rzymskiego okrętu. Wykonany z brązu zabytek leżał na głębokości 70 metrów. Naukowcy podejrzewają, że należał on do okrętu, który walczył w finałowej bitwie morskiej pierwszej wojny punickiej. Doszło do niej koło Wysp Egackich w 241 r. p.n.e.

    Co w tym odkryciu takiego interesującego? Oprócz tego, że jest tylko 5 takich znalezisk?

    Więcej...

    Marka, technologie, innowacje - zapraszamy na dzień otwarty studiów podyplomowych!

    Serdecznie zapraszam na mój wykład:

    "Dlaczego zarządzanie produkcją nie jest proste? Industry 4.0",

    który odbędzie się 25.06.2016 godzina 10 w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu godzina 10 sala B017, w ramach dnia otwartego studiów podyplomowych Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu organizowanego pod hasłem "Marka, technologie, innowacje". Będzie to cykl bezpłatnych warsztatów i wykładów dla osób, które są zainteresowane rozwojem osobistym i zawodowym.

    Szczegóły na:

    http://www.wsb.pl/wroclaw/aktualnosci/marka-technologie-innowacje-zapraszamy-na-dzien-studiow-podyplomowych

    Więcej...

    Jak złagodzić skutki wzrostu płacy minimalnej?

    To już niemal pewne. Rząd podjął decyzję o wzroście płacy minimalnej do 2000 złotych brutto począwszy od stycznia 2017. Wzrośnie również stawka godzinowa i ma wynieść 13 złotych brutto za godzinę. Tak wysokiej podwyżki nie było od lat 2008-2009. Jest i trzecia zmiana - nie będzie można wypłacać młodym pracownikom 80 proc. płacy minimalnej.

    Czy pracodawcy to wytrzymają?

    Czy nie wzrośnie presja pracowników na wzrost płac ogółem?

    Jakie to będzie miało konsekwencje dla rentowności polskiego biznesu?

    Czy moja firma jest na to gotowa?

    Co zrobić, aby móc zamortyzować ten wzrost kosztów?

    Więcej...

    Wywiad, jako narzędzie analizy organizacji

    Wywiad to rozmowa. Zadawanie pytań i słuchanie odpowiedzi. Wywiad nie jest neutralnym narzędziem badawczym i bardzo trudno w nim o obiektywność. Wpływ na jego przebieg mają cechy osobiste zarówno ankietera jak i respondenta. Ich historie osobiste, doświadczenia, stwarzają pewien kontekst, w którym prowadzony jest wywiad a jego rzeczywistość tworzona jest przez ludzi, którzy w nim uczestniczą.

    Czy zatem wywiad może być cennym narzędziem dochodzenia do wiedzy na temat organizacji? I jak go przeprowadzać, aby pozyskana w ten sposób wiedza była obiektywna i miarodajna?

    Więcej...

    Industry 4.0, Przemysł 4.0

    Z nieukrywaną satysfakcją chciałbym poinformować o utworzeniu nowego kierunku studiów podyplomowych - Industry 4.0 we wrocławskie Wyższej Szkole Bankowej, na którym będę jednym z wykładowców. Myślę, że warto je rozpropagować nie tylko ze względu na moją skromną osobę ale na tematykę i zakres – to bardzo praktyczny i nowoczesny kierunek.

    Industry 4.0. Przemysł 4.0 Czym jest to pojęcie? I dlaczego jest takie ważne?

    Wyobraźcie sobie, że zarządzacie produkcją i nie macie problemów.

    Więcej...

    Majeutyka - 2500 lat coachingu?

    Cóż nastały takie czasy, że każdy może być coachem, mentorem, trenerem, szkoleniowcem, mówcą motywacyjnym, konsultantem, ekspertem czy doradcą. Czasem jedna i ta sama osoba, w zależności od okoliczności i oczekiwań Klienta, przedstawia się  i spełnia wszystkie ww. funkcje.

    Czy to źle? I dlaczego tak się dzieje?

    Więcej...

    Standaryzacja procesów – aby móc wejść na wyższy poziom

    Mimo ponad dwudziestu lat funkcjonowania nasza gospodarka rynkowa jest ciągle jeszcze młoda. W tym czasie przeżywała wiele kryzysów związanych z funkcjonowaniem i przeobrażaniem naszego wewnętrznego rynku jak i gospodarki światowej. Te przedsiębiorstwa, które przetrwały, radzą sobie w zglobalizowanym świecie całkiem dobrze, dzięki swojej przedsiębiorczości, elastyczności i umiejętnościom dostosowania się do zmian. Może właśnie dlatego, wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, że kryzysy i bariery rozwoju nie wynikają tylko z okoliczności zewnętrznych ale również tkwią w samej organizacji

    Więcej...

    Dlaczego zarządzanie produkcją nie jest proste – informatyczne narzędzia wspomagające zarządzanie produkcją okiem praktyka

    W miniony wtorek 05.04.2016 odbyło się w Katowicach niezwykłe spotkanie profesjonalistów związanych z zarządzaniem produkcją - Konferencja Inteligentne Fabryki w praktyce. Prawie 100 osób z 30 firm dyskutowało o wyzwaniach jakie dzisiaj stoją przed zarządzającymi produkcją. Miałem również i ja swój udział w tej dyskusji.  Poproszono mnie o ocenę przydatności i ograniczeń narzędzi informatycznych stosowanych w zarządzaniu produkcją ze swojego punktu widzenia  - jako osoby która zawodowo zajmuje się optymalizacją procesów i poprawą efektywności organizacji. Poniżej prezentuję tekst mojego wystąpienia. Ciekawy jestem Waszych reakcji.

    Więcej...

    Ograniczenia mechanistycznego podejścia do zarządzania

    Czy zauważyliście, że nie zawsze decyzje managerów są realizowane? Czasem są realizowane z oporem i opóźnieniem albo wcale. Każdy z nas, managerów ma takie doświadczenie. Mnie osobiście zaskakuje zdziwienie osób zarządzających lub ich rezygnacja z wykonania danego zadania - albo jedno i drugie - za każdym razem, kiedy tak jest. Przecież wydałem dyspozycję, wysłałem maila,  poleciłem wykonać – i dlaczego nic się nie dzieje? Co ja mam zrobić, jak mam postępować, żeby ich „zmusić” do takiego działania? Przecież ono jest dobre dla organizacji, logiczne i przyniesie konkretne efekty. Czy mam jednego z drugim zwolnić i zatrudnić kolejnych pracowników? Ale czy oni będą lepsi?

    Więcej...

    Od kryzysu do kryzysu

    Nie każdy przedsiębiorca czy też manager zdaje sobie sprawę z tego, że sytuacje kryzysowe w organizacji są naturalną konsekwencją jej rozwoju. Zwykle przedsiębiorcy upatrują źródeł problemów na zewnątrz, w okolicznościach rynkowych, kryzysem gospodarki, działaniach konkurencji  (zwykle z dodatkiem nieuczciwej). Większość przedsiębiorców z którymi miałem do czynienia nie szuka przyczyn niepowodzeń we własnej organizacji. Co więcej, jedyną odpowiedzią na pojawiające się napięcia, konflikty, spory, które są symptomem występowania sytuacji kryzysowej, jest wymiana managerów.

    Więcej...

    Projekt zmiany w 10 krokach

    Na zakończenie tego krótkiego cyklu o zarządzaniu projektami coś z naszego podwórka czyli realizacji projektów zmiany, przemiany, restrukturyzacji, reengineeringu – poprawy efektywności organizacji. Co sprawia, że niektóre tego typu projekty są sukcesem a niektóre nie? Benham Tabrizi przeprowadził badania na ten temat. Oczywiście dotyczą one rynku amerykańskiego, jednak moim zdaniem wyniki tych badań można odnieść do wszystkich tego typu projektów gdziekolwiek na świecie. Otóż, aby projekt zmiany był sukcesem niezbędne są 4 elementy:

    Więcej...

    Przyczyny niepowodzeń projektowych

    Wg mnie główna przyczyna niepowodzenia projektu to brak planu lub brak dostatecznego zakresu planu projektu. Można mówić o wielu różnych innych przyczynach w zależności od rodzaju projektu jednak te dwie w każdym przypadku skutkują niepowodzeniem projektu.
    Mechanistyczne podejście do zarządzania projektami się nie sprawdza – bo materią są ludzie. A Ci jak wiemy to najsłabszy punkt każdej organizacji, dlatego tak istotne jest planowanie projektu.

    Więcej...

    Najczęstsze problemy występujące na projektach

    Z mojego doświadczenia wyłania się kilka powtarzających się problemów, z którymi trzeba sobie poradzić w trakcie realizacji projektu.

    Więcej...

    7 przykazań Kierownika Projektu

    Tak się ostatnio złożyło, że w krótkim czasie brałem udział w kilku dyskusjach na temat różnych projektów – zarządzania nimi, ich sukcesów i przyczyn niepowodzeń oraz planowania nowych projektów. Za każdym razem taką dyskusję traktuję z należytą powagą i staram się zrozumieć stanowisko drugiej strony aby w jak najlepszy sposób odpowiedzieć na oczekiwania Klienta, uwzględnić jego bariery i zasoby (lub ich brak). Jednak aby projekt był sukcesem nie można pójść na skróty i pominąć jakiegoś elementu: bo mamy za mało pieniędzy albo wydaje nam się że to powinno kosztować mniej albo trwać krócej. Najczęściej są to pozorne oszczędności zarówno w pieniądzu jak i w czasie. Projekty, w których czegoś zabrakło są tylko wyrzuconymi pieniędzmi bo nie przyniosły zamierzonych efektów albo są przedłużane i przedłużane – co w efekcie i tak kosztuje więcej. W tym i w kliku kolejnych artykułach postaram się przedstawić kluczowe elementy zarządzania projektami mające wpływ na ich powodzenie.

    Więcej...

    Jak wygląda i pracuje moja taczka? Syndrom taczki.

    Syndrom taczki. Tym określeniem nazwałem pewne zjawisko, które widzę prowadząc obserwacje i analizy w wielu firmach. Na pewno znacie ten dowcip, w którym operator taczki tak szybko z nią jeździ, że nie zdążył jej załadować. Sam wielokrotnie widziałem to zjawisko. Dosłownie wtedy, kiedy operator wózka akumulatorowego przemieszcza się po hali od gniazda do gniazda i wyłącznie rozmawia z pracownikami nic na wózek nie ładując. Jak również wtedy kiedy pracownicy administracji, marketingu, sprzedaży robią wiele rzeczy, naraz i ... niepotrzebnie. Przyjrzyjmy się zatem możliwym wariantom syndromu taczki.

    Więcej...

    Metody prognozowania

    O metodach prognozowania napisano już wiele książek. W krótkim, blogowym artykule siłą rzeczy nie można opisać wszystkich. Dlatego też więcej niż samymi metodami zajmę się podejściem do prognozowania.

    Na początek klika prawd związanych z prognozowaniem. Siedem przykazań prognozowania. Należy mieć je w świadomości kiedy „zabieramy się” za prognozowanie. Nie wszyscy o tym pamiętają, a mają one kolosalny wpływ na jakość prognozy i to co potem się dzieje w organizacji.

    Więcej...

    Prognozowanie a planowanie

    Czym różni się planowanie od prognozowania? Mimo wielu publikacji na ten temat w codziennej praktyce zarządzania pojęcia te są używane zamiennie. Oczywiście prognozowanie i planowanie są ze sobą powiązane jednak nie są tożsame. Wielu managerów nie widzi różnic oczekując o prognozy tego co ma dawać plan i odwrotnie.

    Więcej...

    Pomiar efektywności wykorzystania maszyn

    Czy mierzenie efektywności wykorzystania maszyn jest w polskich realiach standardem? W jaki sposób podchodzi się do tej kwestii w polskich fabrykach?

    Z mojego, kilkunastoletniego, doświadczenia konsultanta zarządzania i wdrożeniowca wynika, że mierzenie efektywności wykorzystania maszyn w polskich realiach nie jest standardem.

    Więcej...

    Od czego zacząć wdrażanie zmian w organizacji?

    Do napisania niniejszego postu skłoniła mnie rozmowa z pewnym młodym człowiekiem, który ukończył studia ledwie kilka lat temu, niedawno awansował na pierwsze w życiu stanowisko kierownicze.

    Usłyszałem od niego następujące słowa: „jestem zwykłym kierownikiem operacyjnym i nie mam najmniejszego wpływu na wdrażanie zmian w organizacji.”

    Czy aby na pewno i czym jest spowodowana frustracja tego człowieka ?

    Więcej...

    To był dobry rok

    Zatem mamy już nowy rok. W naturalny sposób okolice tej daty skłaniają do refleksji i przemyśleń.

    To był dobry rok. Zarówno dla nas jak i dla naszych klientów. Wielu z nich osiągnęło nie spotykaną dotychczas sprawność i efektywność. To cieszy i upewnia, że obrana przez nas droga jest właściwa.

    Więcej...

    Rola symulacji w procesie projektowania (i przeprojektowaniu), testowaniu i kwalifikacji procesów

    24 listopada miałem przyjemność brać udział w III Międzynarodowym Sympozjum Eksperymentów Symulacyjnych i Optymalizacji Procesów Wytwórczych i Logistycznych – FlexSimpsium 2015. Spędziłem bardzo interesujący dzień wśród ludzi zawodowo zajmujących się symulacjami procesów. Ciekawe opisy przypadków i podejść do modelowania i weryfikacji procesów. Jako opis roli symulacji w dzisiejszym świecie gospodarczym chciałbym przytoczyć skrót wykładu otwierającego sympozjum dokonany przez Profesora Allena Greenwooda z Missisipi State University. Wydaje mi się, że będzie to dobre podsumowanie stanu świadomości i podejścia większości managerów w Polsce do symulacji procesów.

    Więcej...

    System nie dla każdego

    W bieżącym numerze kwartalnika KAIZEN ukazał się mój artykuł pt "System nie dla każdego - Czym są systemy APS (Advanced Planing and Scheduling System) i do czego służą?"

    Pierwsze rozwiązania typu APS powstały ponad 30 lat temu jako odpowiedź na zapotrzebowanie biznesu na narzędzie dzięki któremu można by optymalizować plany produkcyjne, wykonywać symulacje, podejmować właściwe tzn. optymalne decyzje dotyczące obciążenia zasobów, a tym samym kosztów produkcji. Systemy APS jako systemy planistyczne dają możliwość wytworzenia planów przez cały proces począwszy od zlecenia od klienta poprzez poszczególne fazy produkcji aż do zleceń zakupu surowców. Wykorzystuje się w nich metody harmonogramowania działalności z obliczaniem obciążeń zasobów produkcyjnych, uwzględnieniem ograniczeń zdolności produkcyjnych oraz ograniczeń dostępności zasobów. Po dokonaniu wstępnego planowania do modelu wprowadzane są informacje o ograniczeniach wynikających ze zdolności produkcyjnych i dostępności innych zasobów, czy też ograniczeniach występujących w dystrybucji. System pokazuje zlecenia produkcyjne, zlecenia transportowe i dostawy, uwzględnia priorytety realizacji zleceń, opóźnienia i zaległe zlecenia. Do optymalizacji generowanych planów wykorzystuje się programowanie matematyczne, algorytmy ewolucyjne, programowanie z ograniczeniami oraz symulację. Powstanie systemów APS było istotnym przełomem w zarządzaniu produkcją. W końcu można było stosunkowo prosto „zobaczyć” jak w przyszłości powinna wyglądać produkcja aby z jednej strony wykonać zamówienia klientów, a z drugiej optymalnie zaplanować zasoby. W większości przedsiębiorstw na świecie, które wdrożyły systemy APS znacząco ograniczono koszty produkcji. Rzeczywiście w wielu przedsiębiorstwach systemy typu APS skutecznie wspierają zarządzanie produkcją. Jednak nie w każdym - wydawałoby się, że ponad 30 lat doświadczeń i rozwoju powinno przełożyć się na wzrost skuteczności i funkcjonalności tych rozwiązań. Ale tak nie jest.

    Więcej...

    Dążenie do Poznawania prawdy w naukach o zarządzaniu - dylematy i kontrowersje

    Panie Waldemarze,

    Dziękuję za komentarz pod postem pt.

    Cóż nie mogę się z Panem nie zgodzić, że występuje dychotomia, zwłaszcza w polskiej rzeczywistości biznesowej. Jednak są przykłady (opisy przypadków), które wskazują, że takie podejście bywa skuteczne. A jeśli tak to może warte jest szerszego rozpropagowania. Przeczytałem z uwagą Pana artykuł:

    „Dążenie do  poznawania prawdy w naukach o zarządzaniu - dylematy i kontrowersje”

    Ileż w nim interesujących wątków, które chciałoby się skomentować, niektóre z nich przewijały się w takiej czy innej formie w moich tekstach dlatego też moją odpowiedź, która cokolwiek się rozrosła postanowiłem dodać jako kolejny wpis i nadać mu tytuł Pana artykułu.

    Więcej...

    Wymagania nowoczesnej logistyki dostaw

    Konkurencja wymusza zmiany w ofercie producentów. Nie tylko dotyczące ceny oraz jakości produktów ale też szeroko pojętego serwisu czy logistyki dostaw. Aby przetrwać na rynku przedsiębiorstwa muszą odróżniać się od konkurencji. Coraz częściej to różnicowanie ma miejsce w obszarach logistyki – same produkty stają się bowiem coraz bardziej do siebie podobne.

    Za podstawową siłę napędową zmian w logistyce uznaje się potrzeby i wymagania klientów. Oczywiście jest to prawda. To klienci, poprzez złożenie zamówienia, rozpoczynają decyzje podejmowane w łańcuchu dostaw. Ale czy na pewno to jedyna przyczyna? Zastanówmy się czy zmiany w procesach logistycznych jakie obserwujemy w ostatnich latach byłyby możliwe bez zmian technologicznych?

    Więcej...

    Partycypacja pracowników w zarządzaniu – wyzwanie obecnego świata

    W kilku poprzednich artykułach opisywałem przedsiębiorstwo sieci jako wyłaniający się nowy paradygmat zarządzania skutecznie funkcjonujący w dzisiejszej zglobalizowanej, zdigitalizowanej, szybkozmieniającej się gospodarce. Dlaczego przedsiębiorstwa sieci są coraz bardziej skuteczne? Dlatego, że potrafią się szybko zaadaptować do zmian, szybko przeprojektować swoje struktury aby były bardzie efektywne i szybko podejmować decyzje dotyczące alokacji ograniczonych zasobów. Aby przedsiębiorstwa takie się stały struktura zarządzania musi być bardziej horyzontalna niż pionowa z mniejszą ilością poziomów zarządzania, komunikacja wewnątrz i z zewnątrz organizacji musi być skuteczna, pozbawiona barier i filtrów, a proces decyzyjny zdecentralizowany. Aby taka organizacja skutecznie funkcjonowała w zmiennym środowisku konieczna jest większa swoboda lepszych, wykształconych specjalistów tak aby możliwa była decentralizacja kontroli w organizacji. Oznacza to większe uczestnictwo pracowników w procesach decyzyjnych.

    Większe uczestnictwo pracowników w procesach decyzyjnych ? Jest to szczytna idea. Ale wielu managerów, właścicieli i inwestorów łapie się w tym momencie za głowę, a niektórzy również za portfel. Dać uprawnienia moim pracownikom? Przecież doprowadzą firmę do ruiny.

    Więcej...

    Patriotyzm gospodarczy

    W ostatni poniedziałek 28.09.2015 miałem okazję uczestniczyć w konferencji/debacie pt. „Czas na patriotyzm gospodarczy: „Polska nowoczesna - jak możemy wygrać rywalizację w globalnej gospodarce” organizowanej przez Puls Biznesu. Temat ciekawy, można by powiedzieć, że gorący – przecież trwa kampania wyborcza.

    Więcej...

    Zarządzanie produkcją jest proste

    Pod takim tytułem ukazał się mój artykuł w ostatnim, wrześniowym Magazynie Przemysłowym. Zarządzanie produkcją bowiem naprawdę może być proste i satysfakcjonujące. Oczywiście pod warunkiem używania odpowiednich narzędzi. Postępujący w ostatnich latach gwałtowny rozwój narzędzi informatycznych w różnych dziedzinach życia w końcu trafił do przemysłu, który do tej pory był traktowany przez firmy informatyczne jak dojna krowa – mało ryczy, a dużo mleka daje. Wielkie firmy informatyczne niewiele sobie robiły z rzeczywistych potrzeb i oczekiwań zarządzających produkcją wmawiając im, że się nie da albo że nie można inaczej. Brakowało systemów decyzyjnych opartych na analizie w czasie rzeczywistym rzeczywistych danych. Ale to się zmienia. I o tym piszę w moim artykule.

    Więcej...

    Nieracjonalność racjonalności – granice racjonalizacji

    Wpadła mi ostatnio w ręce książka Georga Ritzera pt.”Mcdoonaldyzacja społeczeństwa”. Bardzo ciekawa pozycja opisująca procesy makdonaldyzacji produkcji i usług. Pozycja została napisana w połowie lat dziewięćdziesiątych. Autor stawia tezę, że ciągłe dążenie do optymalizacji i poprawy efektywności, a więc poszukiwanie kolejnych racjonalizacji prowadzi w konsekwencji do nieracjonalności i ma wielorakie negatywne konsekwencje - głównie społeczne. Takie działanie nazwał makdonaldyzacją biorąc za przykład powszechnie znaną sieć barów szybkiej obsługi i realizowane w niej procesy. Zastanawiam się czy po 20 latach od napisania tej pozycji nadal mamy do czynienia z procesami powszechnej makdonaldyzacji? Czy rozwój technologii informatycznych i globalizacja potęgują te procesy? I czy można uznać je za negatywne? Gdzie leżą granice racjonalizacji?

    Więcej...

    Dlaczego przedsiębiorstwo sieci staje się dominującą formą organizacji?

    Kontynuując wątek przedsiębiorstwa sieci, zastanówmy się przez chwilę, co powoduje że ta forma organizacji staje się dominująca, przynajmniej jeśli chodzi nowoczesne technologie i globalne operacje.

    W poprzednim artykule przedstawiłem tezę, że o sukcesie przedsiębiorstw sieciowych decydują takie cechy jak elastyczność i zdolność do adaptacji oraz rekonfiguracji zasobów. Zastanówmy się co sprawia że przedsiębiorstwa sieci właśnie takie mogą być.

    Więcej...

    Przedsiębiorstwo sieci – cz. 2.

    Czym jest sieć w biznesie? I czym jest przedsiębiorstwo w sieci? W jaki sposób zbudować efektywnie działającą firmę sieciową? Te pytania stają się coraz bardziej istotne dla managerów działających w dzisiejszym zglobalizowanym rynku.

    Więcej...

    Logika zmian

    Dziś kolejny post o barierach zmian. Dlaczego tak trudno jest nam przystosować się do zmian i znaleźć efektywne rozwiązania dręczących problemów? Dlaczego zmiana wywołuje tyle konfliktów? Dlaczego nie możemy znaleźć rozwiązań satysfakcjonujących dla wszystkich stron?

    Więcej...

    Teoria zjawisk pośrednich

    Dlaczego jedne przedsiębiorstwa zmieniają się szybko, innym przychodzi to z trudem, a jeszcze innymi nie udaje się to nigdy i w końcu upadają. Przyczyn jest wiele. Kilka z nich już opisałem w poprzednich postach. Dzisiaj chciałbym przedstawić ciekawą teorię zjawisk pośrednich jako jedną z przyczyn trudności radzenia sobie ze zmianą.

    Więcej...

    Modele zarządzania siłą roboczą w obliczu globalizacji

    W kilku poprzednich postach odnosiłem się do procesu globalizacji światowej gospodarki oraz wyzwań jakie ten proces stawia przed współczesnymi organizacjami. Chciałbym w kilku słowach przybliżyć te sytuacje i możliwe reakcje na globalne zjawiska w kontekście zarządzania siłą roboczą.

    Proces globalizacji przyspiesza, pogłębia się i nasila. Chyba już nikt nie wątpi w to jak bardzo globalna gospodarka jest ze sobą związana. Ostatnie wydarzenia w Chinach są tego dobitnym przykładem. Przedsiębiorcy i managerowie na całym świecie zaczynają dzień od wiadomości dotyczących gospodarki Chin – sytuacji na tamtym rynku, popytu, dynamiki wzrostu i giełdy. Jeszcze nigdy wcześniej nie były tak widoczne splątania globalnych sieci jak dziś. Należy się zatem zastanowić jak przedsiębiorstwa mogą się odnosić do tych zjawisk. Zastanówmy się dziś nad możliwymi modelami zarządzania zasobem jakim jest siła robocza.

    Więcej...

    Przedsiębiorstwo sieci – nowy paradygmat zarządzania

    W kilku moich poprzednich postach odnosiłem się w różnych ujęciach do procesów tworzenia się nowej światowej gospodarki: globalizacji i rozwoju nowoczesnych technologii informacyjnych oraz technik informacji. W tym artykule chciałbym przez chwilę zastanowić się jak te zjawiska wpływają na organizacje.

    Więcej...

    Błędy artykulacji - wyzwanie zarządzania w globalnej gospodarce

    W dzisiejszej gospodarce globalnej opartej na sieciowej wymianie dóbr, usług, a przede wszystkim informacji widzę dwie przeciwstawne tendencje, poprzez które managerowie próbują sobie radzić z powstającymi wyzwaniami i sprzecznościami.

    Więcej...

    Rozwój, a lokalne i globalne sieci

    W mediach przetacza się obecnie dyskusja na temat wspierania rozwoju regionalnego i reindustrializacji, toczona w kontekście planu dla Śląska i Małopolski Zachodniej, nad którym rząd Premier Kopacz pracował od początku roku. Ja również chciałbym dorzucić swój kamyczek do tej dyskusji.

    Więcej...

    Controlling operacyjny narzędzie podejmowania decyzji

    Słowo controlling zrobiło w minionych latach oszałamiającą karierę. Controlling stał się modny. Jest wykładany na wyższych uczelniach ekonomicznych, powstały dedykowane mu szkoły. W wielu przedsiębiorstwach funkcjonują samodzielne stanowiska i działy controllingu. To pojęcie przeszło taką samą drogę jak marketing i wg mnie straciło trochę na swojej istocie.

    Więcej...

    Antropologia organizacji

    Jak najbliżej określić to czym się zajmujemy? Jakie jest naukowe podejście wykorzystywane w naszej pracy? Czerpiemy z wielu nauk: zarządzania, ekonomii, cybernetyki, socjologii, psychologii społecznej. Jednym z badanych przez nas aspektów jest kultura organizacji. W tym zakresie najbliżej podczas przeprowadzanych przez nas analiz jest nam do antropologii organizacji.

    Więcej...

    Synchronizacja logistyczna

    W magazynie Kaizen właśnie ukazał się artykuł, którego jestem współautorem (razem z Krzysztofem Fieglerem) na temat synchronizacji logistycznej, Just-in-Time oraz tego jak IPOsystem radzi sobie z  tymi wyzwaniami. Poniżej tekst artykułu. Zachęcam do lektury i komentarzy.

    Więcej...

    Złoty Medal MTP 2015 dla IPOsystem

    Z nieukrywaną satysfakcją donoszę, że IPOsystem (pierwszy na świecie inteligentny system samodzielnie zarządzający produkcją) został Laureatem Złotego Medalu Międzynarodowych Targów Poznańskich 2015. Ta nagroda jest kolejnym uznaniem dla innowacyjności i korzyści płynących z zastosowania IPOsystem. Każda z firm, która wdrożyła system poprawiła wydajność, zwiększyła rentowność, skróciła terminy realizacji zleceń oraz zwiększyła swój udział w rynku. Osiągnęły one również dotychczas niedostępną dla nich wysoką sprawność organizacyjną. Zapraszam do odwiedzenia stoiska IPOsystem podczas Targów ITM Innowacje Technologie Maszyny w Poznaniu, które odbędą się w dniach 09-12 czerwca 2015. (Pawilon 8A stoisko 19). Będę na stoisku IPOsystem w dniach 09, 10 czerwca i chętnie osobiście zaprezentuję siłę, innowacyjność i możliwości tego systemu

    Więcej...

    Kompetencje społeczne pracowników - rzeczywista potrzeba czy mit?

    Do napisania niniejszego postu zainspirował mnie artykuł Ewy Wilk „Wirus Egoizmu”, który ukazał się w ostatnim (21) numerze Tygodnika Polityka.

    Z cytowanych w artykule Ewy Wilk badań PARP (na zakończenie artykułu podaję linki do raportów) wynika, że aż 78 % pracodawców cyt.” doświadczało trudności rekrutacyjnych”. Ciekawe są przyczyny tych utrudnień. Niezależnie od stanowiska na jakie poszukiwani byli kandydaci najważniejszą z przyczyn tych utrudnień było to, że „kandydaci nie spełnili oczekiwań” (sic) pomiędzy 52% a 91% wskazań.

    Więcej...

    Największy problem zarządzania

    Czy zastanawialiście się co jest największym problem osób zajmujących się zarządzaniem? Co zaprzątuje uwagę prezesów, dyrektorów, kierowników, mistrzów czy wreszcie naukowców zajmujących się zarządzaniem?

    Więcej...

    Ekologia organizacji – przedsiębiorstwo jako organizm

    Podstawą naszego dzisiejszego rozumienia świata przyrody jest teoria ewolucji wg której przetrwają gatunki najlepiej przystosowane. Czy teorię ewolucji można zastosować do zarządzania i rozwoju organizacji? Okazuje się że tak. Spójrzmy na organizację na jak na żywy organizm. Nasze doświadczenia i codzienne obserwacje podpowiadają nam, że konkurencję rynkową wygrywają najsilniejsi, najlepiej przystosowani. Podejście ewolucyjne, podkreślające przetrwanie najlepiej przystosowanych podpowiada nam, że konkurencja jest podstawową zasadą życia organizacji. Ale czy na pewno? Czy to jest najlepsze podejście?

    Więcej...

    Inteligentna fabryka święty Graal czy dziejowa konieczność?

    Wyobraźcie sobie, że zarządzacie produkcją i nie macie problemów. Trudne prawda? Ale przez chwilę zastanówcie się nad tym jak mógłby wyglądać idealny świat managera produkcji. Jak byłoby pięknie, gdyby maszyny się nie psuły, materiał przychodził zawsze na czas i zawsze w odpowiedniej jakości, pracownicy nie chorowali i zawsze przychodzili do pracy. Do tego pracowali z największa możliwą starannością i wydajnością, a klienci zamawiali długie serie, nie zmieniali swoich zamówień w trakcie ich realizacji i zawsze grzecznie czekali na dostawę.

    Więcej...

    Umiejętności skutecznej komunikacji

    Skuteczna komunikacja jest jednym z wymogów stawianych managerom. Na stanowiska managerskie poszukuje się takich osób, które posiadają umiejętności skutecznego porozumiewania się. Co to oznacza, że ktoś skutecznie się komunikuje? I Dlaczego jest to takie istotne w pracy managera?

    Więcej...

    Wzrost produktywności szansą dla polskiego przemysłu

    W związku z moim poprzednim postem na temat reindustrializacji chciałbym dorzuć dziś kilka refleksji na ten temat. Jak podaje ISB News, w ślad za raportem BofA Merrill Lynch na temat konkurencyjności na świecie, Polska coraz mocniej konkuruje z chińskimi producentami. To bardzo dobra informacja dla polskich przedsiębiorców i polskiego przemysłu, a także w konsekwencji dla polskich pracowników. O ile wykorzystamy pokazującą się sposobność, a polskie władze rzeczywiście będą sprzyjać reindustrializacji, Polska ma okazję, być może ostatnią, stać się ponownie krajem przemysłowym, w którym powstają wysokie technologie i innowacyjne produkty.

    Więcej...

    Nominacja do Godła „Teraz Polska” dla IPOsystem

    Z prawdziwą przyjemnością informuję, że inteligentny system samodzielnie zarządzający produkcją - IPOsystem – otrzymał nominację do Godła „Teraz Polska” w tegorocznej edycji konkursu w kategorii przedsięwzięć innowacyjnych. Gratulujemy i życzymy twórcom dalszych sukcesów. Więcej na temat systemu na naszej podstronie „Inteligentne zarządzanie produkcją”. Zainteresowanych działaniem systemu i jego możliwościami zapraszamy do bezpośredniego kontaktu.

    Więcej...

    Reindustrializacja – nowy trend, konieczność czy mit?

    Dziś kilka myśli na temat reindustrializacji. Pojęcia cokolwiek nieznanego szerzej. Jednak ostatnio ukazało się kilka informacji, inicjatyw i artykułów na ten temat. Chciałbym bliżej przybliżyć pojęcie i skonfrontować je z rzeczywistością przedsiębiorców i managerów. Bezpośrednim impulsem do napisania niniejszego postu był artykuł Rafała Wosia pt. „Kamieni kupa, czyli co się stało z polskim przemysłem”, który ukazał się w ostatnim numerze (14) Polityki. Czym jest zatem reindustrializacja i czy to pojęcie, a raczej zjawisko ma wpływ na efektywność biznesu i organizacji.

    Więcej...

    Matryca odpowiedzialności w procesach – czy wiemy za co odpowiadamy?

    W jednym z moich wcześniejszych artykułów (odpowiedzialność a wina) wspomniałem o narzędziu pozwalającym określić role w procesach i projektach jakim jest Matryca Odpowiedzialności. Chciałbym rozwinąć ten temat.

    Cóż to jest Matryca odpowiedzialności i jakie są korzyści z jej stosowania?

    Więcej...

    Modelowanie systemów zarządzania pozwala zrozumieć rzeczywistość

    Powrócę do zagadnienia modelowania systemów zarządzania jako narzędzia pomagającego uchwycić, zrozumieć i zapanować nad wielowątkowymi relacjami zachodzącymi pomiędzy otoczeniem a przedsiębiorstwem, jak również w samym przedsiębiorstwie. Wg mnie jest to doskonałe narzędzie pomagające w pracy managerów. Właściwie zaprojektowany model systemu zarządzania pozwala opisać rzeczywistość przedsiębiorstwa i poprzez symulacje wpływać na nie i jego otoczenie.

    Więcej...

    Strażnik procedur

    Czy system informatyczny może wspierać Lean Management? Zachęcam do lektury artykułu na ten temat jaki napisałem razem z Krzysztofem Fieglerem Członkiem Zarządu UIBS Teamwork na temat IPOsystemu jako wsparcia Lean Management. Artykuł  ukazał się w bieżącym numerze kwartalnika KAIZEN.

    Więcej...

    „Dobry” konsultant

    Przez chwilę chciałbym podywagować o roli konsultantów w zarządzaniu i zastanowić się co oznacza bycie „dobrym” konsultantem? Od kilkunastu lat zajmuję się konsultingiem zarządzania. W nowoczesnej gospodarce jest to usługa posiadającą podstawowe znaczenie dla wszelkich skomplikowanych procesów i działań zarówno w sferze prawnej, gospodarczej, jak i technicznej. Wydawałoby się, że polski rynek jest już na tyle dojrzały, że rola konsultingu, w tym konsultingu zarządzania jest znana, a możliwości, obowiązki i wymagane postawy konsultantów wyraźnie określone. Nic bardziej błędnego. Za każdym razem rozmawiając z potencjalnymi klientami – przedsiębiorcami dyskusja skręca w tym kierunku. Dla wielu przedsiębiorców konsulting to nadal „wyrzucanie pieniędzy”. Mimo, że codziennie borykają się z problemami, z którymi ani oni ani ich pracownicy, w tym managerowie, nie bardzo potrafią sobie poradzić, nadal próbują rozwiązać problemy w znany sposób – zwolnić jedną osobę i zatrudnić inną – z nadzieją że ta nowa sprawdzi się lepiej. Z drugiej strony konsulting nie zawsze jest skuteczny i co rusz docierają do mnie informacje na temat działań, postaw konsultantów, które są co najmniej „wątpliwe”. 

    Więcej...

    Twory produktopodobne

    Powrócę to do mojego tekstu o autentyczności w sprzedaży, a zainspirował mnie do tego artykuł prof. Ireneusza Krzemińskiego zamieszczony w piątkowej Gazecie Wyborczej (13.03.2015). Tekst pt. „Sztaby rządzą kampanią. Bez sensu” dotyczy co prawda obecnie toczącej się kampanii wyborczej ale w moim mniemaniu dotyka głębszego zjawiska jakim są twory produktopodobne.

    Więcej...

    Zarządzanie sprzedażą - o pośrednikach

    O roli pośredników i dystrybutorów w procesie sprzedaży.

    „Pośrednik nie jest wynajętym ogniwem w łańcuchu wykuwanym przez producenta, ale raczej niezależnym rynkiem, skupiającym uwagę dużej grupy klientów, dla których dokonuje zakupów.” Philip McVey

    Przytoczony powyżej cytat powinien być mottem dla wszystkich którzy współpracują z pośrednikami i wykorzystują ten kanał dystrybucji w swojej sprzedaży.

    Więcej...

    Autentyczność w sprzedaży

    Autentyczność w sprzedaży

    Do napisania niniejszego postu skłoniła mnie wczorajsza wizyta w sklepie z ubraniami. Od dłuższego czasu nosiłem się z zamiarem opisania zachowań różnego rodzaju sprzedawców. Produktów zarządzania i różnego rodzaju szkoleń. Sklepikarzy, Telemarketerów, Przedstawicieli Handlowych, Reprezentantów. Nie jest istotna nazwa stanowiska – handlowców. Wczoraj trafiło na sprzedawcę w sklepie z ubraniami. Nie istotny jest rodzaj elementu ubioru ani marka, który chciałem kupić. Mogą to być buty, spodnie, garnitur, bielizna - cokolwiek. Poszukiwałem konkretnej rzeczy, która jest mi potrzebna ponieważ zniszczyła się poprzednia. Byłem zatem ewidentnym klientem, który chce kupić konkretną rzecz. Ma zidentyfikowaną potrzebę z odpowiednimi cechami.

    Więcej...

    Dlaczego my?

    Niedawna rozmowa z jednym z naszych potencjalnych klientów, który zapytał „dlaczego właśnie nas powinien wynająć do przeprowadzenia procesu zmiany” zainspirowała mnie do napisania niniejszego artykułu. Wtedy odpowiedziałem, że pomagamy osiągać doskonałość organizacyjną poprzez zmianę, projektowanie i wdrażanie systemów zarządczych oraz zmianę mentalności pracowników. Dzięki temu organizacja lepiej wykorzystuje swoje zasoby. Pamiętamy też, że te rozwiązania mają przynieść konkretny mierzalny efekt finansowy, a tym samym poszukujemy rozwiązań dających atrakcyjną stopę zwrotu. Jesteśmy w tym dobrzy, a o naszej skuteczności świadczą listy referencyjne od naszych Klientów. Podróż powrotna trwała kilka godzin i to pytanie nie dawało mi spokoju. Oczywiście to co napisałem powyżej jest prawdą i w sposób syntetyczny oddaje nasze podejście i usługi.

    Ale ta odpowiedź nie jest pełna. Nie oddaje bowiem ducha naszej pracy i przyświecającej nam filozofii.

    Więcej...

    Innowacyjność w Zarządzaniu

    Czytam w prasie i w różnych opracowaniach naukowych o osiąganiu przewagi konkurencyjnej dzięki innowacyjności. Tworzenie i wprowadzanie na rynek nowych produktów i usług dotychczas nie stosowanych daje kolosalną przewagę. Czasem niewielka modyfikacja pozwala wyprzedzić konkurencję. Albo stworzyć sytuację, że w ogóle nasze produkty będą się sprzedawać. Ale dzieje się to co raz szybciej i coraz bardziej nerwowo. Bo, a nuż ktoś na świecie już nad tym pracuje i nas wyprzedzi. To znak naszych czasów. Konsumenci oczekują innowacji. Takie są ogólnoświatowe trendy. Oczywiście nie wszędzie i nie we wszystkich grupach docelowych, jednak taki kurs obiera światowa gospodarka.

    Więcej...

    Co Ty wiesz o sprzedaży?

    Do napisania niniejszego artykułu zainspirowały mnie rozmowy z moimi Klientami, kolegami handlowcami - uczestnikami niedawno zakończonych szkoleń handlowych. Parafrazując kolejny, po tytule, cytat z tego samego filmu – bo to zła sprzedaż była.

    Więcej...

    Jakość w przemyśle lotniczym to bezpieczeństwo pasażerów

    Z satysfakcją chciałbym przytoczyć artykuł jaki napisałem razem z Krzysztofem Fieglerem Członkiem Zarządu UIBS Teamwork na temat kontroli jakości w przemyśle lotniczym. Artykuł  ukazał się w bieżącym, lutowym numerze Magazynu Przemysłowego.

    Jakość w przemyśle lotniczym to bezpieczeństwo pasażerów

    Więcej...

    Aktywność w pracy managera

    Przypomniały mi się dzisiaj badania profesor Haike Bruch z Uniwersytetu St. Gallen dotyczące aktywności i zarządzania czasem managerów. Według tych badań tylko 10 % managerów jest w pełni zorganizowanych, skoncentrowanych i zaangażowanych w działanie, natomiast aż 40 % managerów średniego i wyższego szczebla to osoby maksymalnie pobudzone, a zarazem zupełnie rozkojarzone. Wiele rzeczy zaczynają, ale mało kończą. Nie wiedzą, w co mają ręce włożyć, a z ich pozornej aktywności niewiele wynika. Kręcą się w kółko. Można powiedzieć, że są tak zajęci wożeniem taczek, że zapominają je załadować. 20% z kolei jest skoncentrowanych i zorientowanych na cele ale biernych, zaś 30% ma zarówno niską koncentrację jak i zaangażowanie - po prostu „się wiozą”.

    Więcej...

    Zarządzanie to ludzie

    „Naszym najcenniejszym zasobem są ludzie”. Spotykam się z takim elementem misji przedsiębiorstw praktycznie na każdym kroku. Czy rzeczywiście? Codzienna praktyka pokazuje, że jest inaczej. Jaka jest prawda w uznawaniu ludzi za istotny zasób firmy? Czy aby nie jest tak, że społeczna odpowiedzialność biznesu i wynikające z niej zasady dotyczące pracowników są często cyniczną i nieszczerą grą, pewną pozą pozwalającą na osiąganie założonych celów? Prawda jest taka, że niezależnie od pobudek i motywacji - ludzie i zarządzanie nimi stanowi największe wyzwanie zarządzania.

    Więcej...

    Cel stanowiska – po co przychodzimy do pracy?

    W dzisiejszym artykule chciałbym poruszyć jeden z elementów zarządzania przez cele jakim jest cel stanowiska. Odtwarzając i analizując systemy zarządzania przez pryzmat modelu czy też filozofii Zarządzania Przez Cele dochodzimy do sytuacji kiedy pytamy pracowników jakie są ich cele? Jakie funkcje dla organizacji spełnia dane stanowisko? Po co dany pracownik przychodzi do pracy? Na czym polega wartość dodana, którą tworzy? I co najciekawsze prawie zawsze jest kłopot z jego zdefiniowaniem. Nie dość, że pracownicy mają problem z określeniem tych pojęć to ich przełożeni również.

    Więcej...

    Psychologia motywacji - polemika

    Informacja dla czytelników: niniejszy post jest moją odpowiedzią na komentarz pod felietonem - psychologia motywacji

    Panie Adamie, dziękuje za interesujący komentarz. Zastanawiałem się nad odpowiedzią bo poruszył Pan kilka wątków niekoniecznie związanych z tematem felietonu – psychologia motywacji. Tym niemniej inspirujących i do niektórych aspektów Pana wypowiedzi chciałbym się odnieść w tym felietonie.

    Więcej...

    Psychologia motywacji

    Chciałbym powrócić do moich poprzednich felietonów na temat motywacji. Okazało się że temat jest ciekawy i wzbudza duże zainteresowanie oraz komentarze. Szkoda, że nie na blogu tylko w prywatnych rozmowach i wymianie maili. Zapraszam do komentowania na blogu z pożytkiem dla czytelników. Temat motywacji jest bardzo szeroki i z konieczności trudno w takim miejscu jakim jest blog dokonać pełnego przeglądu podejść i teorii motywacji. Stąd w tym felietonie skoncentrowałem się tylko na kilku podejściach do których zainspirowała mnie przedświąteczna rozmowa z jednym z przedsiębiorców. Przypomniała mi się również rozmowa z dotycząca motywacji z Bernardem Węgierkiem, byłym Prezesem Grupy Otmuchów. Twierdzi on, że „ludzie w pracy powinni w pracy otrzymać spokój i ustabilizowanie oraz oderwanie od spraw i problemów codzienności prywatnego życia. Jeżeli im to zapewnimy będą nam za to wdzięczni i zmotywowani do pracy”. Takie twierdzenie wynikało z jego wieloletniego doświadczenia i pracy jako managera.

    Więcej...

    Sukcesy naszych klientów

    Początek roku to również czas na podsumowanie minionego roku i naturalną refleksję, dlatego cieszą nas pozytywne doniesienia o sukcesach i dalszym rozwoju naszych klientów. Chciałbym się z Wami nimi podzielić kilkoma z nich:

    Więcej...

    Noworoczne postanowienia - jak wyznaczać cele na przyszłość

    Okres noworoczny oznacza wysp nowych postanowień osobistych i biznesowych, celów, budżetów, targetów. Ten okres przynosi zawsze nadzieję, że nowy rok będzie lepszy niż poprzednie. To szansa na zmiany, pozytywne zwroty i dalszy rozwój. Zawsze obiecujemy sobie, że tym razem uda nam się zrealizować wszystkie postanowienia. Nie zawsze tak się dzieje. Co zrobić, żeby rzeczywiście tak się stało?

    Więcej...

    Pozytywne nieprzystosowanie

    Powrócę tutaj do mojego wcześniejszego artykułu o nieprzystosowaniu i skuteczności pracy managera. Postawię tezę, że twórcze nieprzystosowanie jest podstawą rozwoju i sukcesu każdej organizacji. Poszukiwanie nowych rozwiązań, twórczy ferment, dezintegracja systemu i tworzenie nowego „ładu i porządku” na wyższym poziomie rozwoju jest kluczem do sukcesu.

    Więcej...

    Aby chciało się chcieć cz. 2

    Przeczytałem ostatnio wywiad z prof. Andrzejem Blikle przeprowadzony przez Cezarego Łazarkiewicza (Wprost nr 51-52). Chciałbym przytoczyć tutaj jego fragment jako uzupełnienie mojego wpisu o motywacji „aby chciało się chcieć”:

    „Jak sprawić, by pracownicy czuli się zaangażowani i żeby byli dumni z firmy, w której pracują?

    Więcej...

    Dynamika Systemów Zarządzania

    W poprzednim artykule napisałem, że System Zarządzania można rozpatrywać w kontekście tego co stałe lub względnie stałe, a więc infrastruktury i tego co zmienne, a więc ludzi. W tym miejscu tę zmienność systemu zarządzania chciałbym potraktować szerzej. Nie tylko jako przemieszczanie się ludzi – pracowników, klientów, dostawców ale zmienność organizacji wynikającą zarówno z celowych, a więc zamierzonych zmian jak również ze zmian wynikających z zaistniałych sytuacji rynkowych, na których powstanie nie mieliśmy wpływu.

    Więcej...

    Morfologia Systemu Zarządzania

    Niedawno zakończyliśmy analizę w firmie zajmującej się importem i dystrybucją artykułów spożywczych. Globalne operacje. Jednocześnie na wielu kontynentach. Działalność prowadzona za pomocą poczty elektronicznej, smartfonów, komunikatorów internetowych. Nie tylko jeśli chodzi o współpracę z dostawcami i odbiorcami ale również wewnątrz firmy. Porozumiewanie się pomiędzy pokojami i poszczególnymi pracownikami za pomocą narzędzi elektronicznych, nie tylko jako wsparcie ale całkowity standard zarządzania, wymiany informacji i komunikacji. Praktyczne zaprzestanie organizowania jakichkolwiek spotkań. Rozmowy w zasadzie tylko i wyłącznie przy okazji przerw w firmowej kuchni. Zaskoczyło to nas, a mnie zainspirowało do refleksji – czym w dzisiejszych czasach jest system zarządzania? Jaka jest jego morfologia? Jak go projektować? I jak w systemie pozbawionym osobistych interakcji funkcjonuje człowiek – zwierzę społeczne? I jaki to ma wpływ na jego efektywność?

    Więcej...

    Aby chciało się chcieć

    Co zrobić, żeby nasi pracownicy wykonywali swoją pracę dobrze? Co zrobić, żeby młodzi ludzie przychodzili w sobotę do pracy zgodnie z grafikiem skoro pracujemy w systemie czterobrygadowym? Co zrobić, żeby handlowcy w ogóle kontaktowali się z klientem? Jak skutecznie motywować pracowników?

    Więcej...

    Nieprzystosowanie – klucz do osiągania doskonałości

    Zastanówmy się dlaczego człowiek jako gatunek osiągnął sukces ewolucyjny? Co jest takiego wyjątkowego w naszym istnieniu? Dlaczego nasi przodkowie przetrwali i dziś my możemy cieszyć się życiem? Dlaczego niektórzy ludzie osiągają sukces życiowy a inni nie? Jak jest natura człowieka jako zwierzęcia społecznego? Pytania głęboko filozoficzne, egzystencjalne wręcz, jednak mające odniesienie do codziennego życia, zwłaszcza zawodowego managerów, które pomijając sen, zajmuje nam przeważnie więcej niż połowę dostępnego czasu. Codziennie zadajemy sobie bowiem pytanie: dlaczego niektóre organizacje osiągają sukces a inne nie? Co zrobić aby moja firma go osiągnęła?

    Więcej...

    Odpowiedzialność a wina

    „Jesteśmy odpowiedzialni nie tylko za to, co robimy, także za to czego nie robimy” - Molier

    Odpowiedzialność jest jedną z najważniejszych kategorii w zarządzaniu. Mówi się, że managerowie podejmując się pracy, przyjmując stanowisko, podejmując się nowego wyzwania biorą na siebie odpowiedzialność. Zatrudniając managerów szuka się osób odpowiedzialnych.

    Więcej...

    Przewaga konkurencyjna dzięki zarządzaniu

    Temat wywołała rozmowa z jednym z przedsiębiorców stojących w obliczu dziejącej się właśnie sukcesji. Jest to coraz większe wyzwanie w polskiej gospodarce. Firmy zakładane w końcu lat osiemdziesiątych i na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku rozrosły się, a ich założyciele osiągnęli wiek, w którym chcieliby się już usunąć z bieżącego zarządzania i „odpocząć”. Postanowiłem wspomnieć niektóre wątki tej rozmowy.

    Zdarza się, że po odejściu z firmy nestora, założyciela i twórcy sukcesu, przedsiębiorstwa popadają w marazm. Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego brak w nich tej wcześniejszej energii, tego głodu sukcesu poprzedniego pokolenia? Niektórzy mogliby powiedzieć, że następnemu pokoleniu się już nie chce. Młodzi następcy mają wszystko i nie musieli się o to starać. Pewnie w niektórych przypadkach tak jest. Ale wg mnie odpowiedź jest znacznie bardziej złożona i leży nieco gdzie indziej. Niewątpliwie dzięki „ojcom założycielom” firmy te osiągnęły sukces. Opanowały technologię w swoich branżach, pozyskały klientów, opanowały rynki i przez dłuższy czas rozwijały się dynamicznie osiągając obecną pozycję. Gdzie zatem upatrywać przyczyn wcześniejszego sukcesu i dzisiejszej stagnacji. Jakie były i są ich przewagi konkurencyjne?

    Więcej...

    ISO – i so z tego?

    Na wstępnie wyznam, że nie jestem całkowitym przeciwnikiem ISO oczywiście w potocznym rozumieniu tego słowa. Jestem zwolennikiem podejścia systemowego do organizacji i dlatego podejście ISO jest mi bliskie. W dużej mierze opisuje i porządkuje środowisko organizacji i to jest cenne. Ale… parafrazując: ISO tak- wypaczenia nie.

    Więcej...

    Paradygmaty w zarządzaniu

    Dlaczego mimo, że zmiany wydają się nam potrzebne i konieczne, a ich wdrożenie stosunkowo łatwe, tak trudno zmienić organizację i siebie. Jedną z barier zmian są paradygmaty. Bardziej interesuje mnie ujęcie paradygmatów w codziennej praktyce zarządzania niż paradygmaty jako założenia nauki o zarządzaniu - to dla Tych, którzy uznaliby że moje wywody nie oddają całości tematu.

    Więcej...

    Uruchomienie zmian

    Codziennie managerowie myślą jak dotrwać do końca tygodnia, miesiąca, kolejnego zamówienia, zdobycia kolejnego klienta. Firma będzie wyglądać inaczej kiedy tylko ….. i w tym miejscu można wpisać w zasadzie dowolną frazę: zatrudnię pracowników, zwolnię pracowników, kupie maszynę, sprzedam zbędny majątek. Zaczniemy funkcjonować jak tylko uporamy się z tym problemem, wdrożymy ten program, ukończymy ten projekt. Niestety, a raczej na całe szczęście biznes realizowany jest tu i teraz. Nie można go odkładać na nie wiadomo kiedy. Zaakceptujmy to co dobre i skuteczne i przynosi nam profity, a resztę zmieniajmy. To ciągły proces, którego w dzisiejszych czasach nie da się uniknąć.

    Więcej...

    Elastyczność w Zarządzaniu

    Polskie przedsiębiorstwa osiągają gigantyczny sukces. Konkurują z najlepszymi na świecie. Coraz więcej polskich przedsiębiorców wygrywa w swoich branżach. Nie straszne im widmo kryzysu, malejącego popytu, niestabilnej sytuacji – generalnie dają radę. Zastanawialiśmy się wczoraj z moim kolegą Krzysztofem dlaczego tak się dzieje. Mimo, że ciągle mówi się i badania to pokazują, że produktywność w Polsce jest niska. Przy niskiej produktywności nie powinniśmy mieć szans na globalnym rynku mimo wciąż niskich kosztów pracy. Powstaje pewien paradoks.

    Więcej...

    Prawdopodobieństwo w Zarządzaniu

    Trudno się nie zgodzić z prof. Janem Strelauem, wybitnym psychologiem, że w naukach społecznych takich jak ekonomia, socjologia, psychologia czy zarządzanie, cała empiria opiera się na teorii prawdopodobieństwa. „To co stwierdzamy, stwierdzamy z pewnym stopniem prawdopodobieństwa. Nawet najwybitniejszy ekonomista nie jest w stanie przewidzieć, co będzie za 10 lat”. Stwierdzenie nad wyraz prawdziwe – wręcz banalne mające jednak poważne implikacje w praktyce zarządzania.

    Więcej...

    Zarządzanie to sztuka?

    Określając Zarządzanie przyjęło się o nim mówić jak o sztuce. „Sztuka Zarządzania”, „Sztuka Zarządzania Sprzedażą”, „Decyzje menedżerskie – o sztuce zarządzania”, „Sztuka Zarządzania Projektami” to tylko kilka tytułów książek łączących słowa zarządzanie i sztuka. Czym zatem jest sztuka?

    Więcej...

    Istota Zarządzania

    Czym jest zarządzanie? Czym powinno być zarządzanie dzisiaj?

    Więcej...